zły-nałóg
Jak rzucić palenie

DLACZEGO TAK TRUDNO JEST RZUCIĆ?

 

 

Większość z nas boryka się z tym problemem. Kwestia rzucania złych nawyków i nałogów jest każdemu z nas doskonale znana. Różnimy się tylko tym, w co daliśmy się uwikłać. Wszystko przez to, że z ogromną łatwością przyzwyczajamy się do tego, co daje nam chwilowe szczęście, a nie koniecznie jest dla nas dobre. Bo przecież ten jeden raz ani każdy kolejny nam nie zaszkodzi. Bywa tak, że bardzo trudno jest nam uświadomić, jak wielką krzywdę sobie wyrządzamy. Do momentu, w którym sami nie zauważymy negatywnych skutków naszych złych nawyków brniemy w nie bez żadnych pohamowań. Chociaż czasami i ta świadomość niczego nie zmienia. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że my sami źle podchodzimy do sprawy. Wiele czynników zewnętrznych również ma na to ogromny wpływ, ale jednak jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz. Nie obwiniaj innych, że Ci nie wychodzi.

Zobacz więcej porad Jak rzucić palenie.

Każdy próbuje coś rzucić.

Jedni popadają w nałogi bardziej poważne w skutkach inni mniej, ale kiedy uświadamiasz sobie, że sam siebie krzywdzisz, chcesz jak najszybciej wyzbyć się złego przyzwyczajenia. Bo wiesz, że to przyzwyczajenie? Przyzwyczajenie, które daje Ci chwilowe zapomnienie,   złudną chwile radości,  oraz relaksu którego ciągle Ci potrzeba.  Jeden dymek z papierosa, jedna czekoladka czy kieliszek wina. Wszystko  nagle wydaje się prostsze, choć  w rzeczywistości coraz bardziej się komplikuje. Wiesz tak naprawdę ani Ty, ani ja nie musimy popadać w złe nawyki, ale chcemy, bo one sprawiają, że jest nam miło. Czasami przez chwilę, bo wyrzuty sumienia, bo miałeś już rzucić, ale jednak ta chwila, kiedy jest nam miło, wygrywa ze wszystkim.

Sama decyzja o rzuceniu złego nawyku nie jest taka trudna, jak się nam wydaje. Wystarczy moment, często jakiś bodziec, który na chwile otwiera nam oczy i uświadamia, że to nie ma sensu, że tylko na tym tracę, a nic nie zyskuje. I już. Postanawiasz wszystko zmienić. W tym nie ma nic trudnego. Wszystko, co trudne i z czym musisz sobie radzić, zaczyna się krok po podjęciu decyzji. Wcale nie tak trudno jest podjąć decyzję o zmianie.

O wiele trudniej jest w tej decyzji wytrwać. Nie ma nic trudnego, w powiedzeniu sobie rzucam to. Trudność jest w byciu konsekwentnym w swojej decyzji i w walce ze swoimi słabościami, które będziesz ciągle spotykał na swojej drodze. Najprostszym jest zdecydować, że chcesz się od tego uwolnić i wyobrazić sobie zakończenie z happy endem. Tylko co z tym, co czeka pomiędzy punktem A i B? To jedna, wielka trudna wyprawa. Co zrobić, żeby przebrnięcie przez nią było odrobinę łatwiejsze?

Bardzo ważne jest Twoje podejście do sprawy.

W życiu nie uda Ci się osiągnąć zamierzonego celu, jeśli będziesz coś robić wbrew sobie. Musisz chcieć. Bez tego nawet nie marnuj swojego cennego czasu na rozpoczynanie. Jeśli nie chcesz pozbyć się swojego problemu, to nigdy Ci się nie uda. Więc zanim zaczniesz, musisz być pewny swojej decyzji. Świadomość tego, co Cię czeka i z czym będziesz musiał się borykać też mile widziana. Bez silnej woli również sobie nie poradzisz. Co z tego, że Ty będziesz chciał rzucić. Osoby w Twoim otoczeniu, które nie mają zamiaru choćby przestać palić, niewiele obchodzi to, że Tobie się poprzewracało w głowie i nagle chcesz rzucać. Będą częstować, delektować się smakiem papierosa w Twoim otoczeniu. Bez ogromnej chęci rzucenia z Twojej strony bardzo szybko znów ulegniesz.

Jeśli ktoś, czytaj rodzina i najbliżsi, szczerze i notorycznie namawia Cię do wyzbycia się złego nawyku, bo palisz i się trujesz, bo objadasz się tymi czekoladkami i już straciłeś panowanie nad swoim wyglądem, uwierz, to nie jest dobry powód do zmiany nawyku. W gruncie rzeczy mogłabym powiedzieć przeczytaj to, co wyżej, a zrozumiesz. Ale pokaże Ci to wszystko jeszcze raz. Jeśli ktoś namówi Cię do zmiany, a tak naprawdę Ty nie będziesz jej chciał prędzej czy później skończy się to katastrofą. Wrócisz od nowa do złych przyzwyczajeń, kto wie, czy nie ze zdwojoną siłą. Skutek będzie jeden. Ty nadal będziesz brnął w swoje z dodatkowym poczuciem, że nie podołałeś i zawiodłeś, a inni będą mieć do Ciebie żal, że próbują Ci pomóc, a Ty masz to za nic. To nie zrobi dobrze nikomu. Maskowanie poczucia winy, że nawaliłeś kolejnym grzeszkiem? To już lepiej wcale nie rzucać.

Rzucanie palenia nie jest tak szybkie jak samo palenie. 

 

Na Twojej drodze do wyzbycia się tego, co złe może stanąć jeszcze jeden wróg. Tylko że tego możesz wyhodować sam, kiedy postanowisz dostać to, o czym marzysz szybciej niż inni. Wszystko wymaga czasu. Każda zmiana, jaką człowiek podejmuje się wprowadzić do swojego życia, musi odbywać się w odpowiednim tempie. Nie naciskaj na siebie, jeśli na początku nie będzie Ci wychodzić. To normalne, że są trudności i że trzeba nauczyć się z nimi radzić. Gdybyś już to umiał nie pozwoliłbyś sobie wpaść w żaden nałóg. A pozwoliłeś sobie na to, by mieć chwilę przyjemności.

Ludzie szukają odskoczni, bo nie radzą sobie z codziennością. Nie od razu wpadłeś w zły nawyk po uszy. Swoje uzależnienie budowałeś tygodniami, więc teraz nie oczekuj, że po kilku dniach staniesz na nogi i będzie jak dawniej. Daj sobie czas i przede wszystkim pozwól na błędy. Masz do nich prawo. Najważniejsze, żebyś wyciągał z nich odpowiednie wnioski i szedł dalej po swoje tylko już mądrzejszy o kolejne doświadczenia. Nie porównuj się też do innych. Jedyne co widzisz to efekt. Nikt nie powie Ci o trudnościach, z którymi się borykał, bo i po co skoro dla ludzi najważniejszy i tak jest finisz. Nikogo nie obchodzą wzloty i upadki. Ty musisz o nich pamiętać i mieć je na uwadze, bo jak każdego walczącego o lepszą wersję siebie Ciebie też to czeka.

Zły nałóg

Z rzucaniem złego nałogu jak z każdą zmianą w naszym życiu wiąże się wiele trudności. Sama decyzja jest bardzo cenna i ważna, bo to już pierwszy, konkretny krok do zmiany. Musisz pamiętać, że nic samo się nie zrobi. To jednak jest możliwe. Potrzebujesz tylko dużo chęci i zapału do pracy. A jeśli do tego wszystkiego dodasz jeszcze ogromną konsekwencję w działaniu, to rzucenie nie będzie takie trudne i uporasz się z tym prędzej, niż myślisz. Miej tylko na uwadze, że odpowiednie podejście do sprawy wiele może pomóc.

Na koniec powiem jeszcze jedno. Może to sprawi, że Twoje zmagania staną się odrobinę łatwiejsze. Człowiek już tak jest skonstruowany, że jeśli coś mu się zabiera, to buntuje się na wszelkie możliwe sposoby. Pamiętaj, aby zapewnić sobie coś w zamian. Może pomyślisz, że zbyt szybko na nagrody, ale konieczne jest, żeby zająć czymś swoje myśli. Znajdź sobie zajęcie, które wypełni Twój czas i zdecydowanie zmniejszy chęć powrotu do tego, od czego chcesz uciec. W końcu nie będziesz miał już na to czasu.

Czy palenie lepiej jest rzucić z dnia na dzień?

Są zwolennicy teorii, iż nie ma co się kręcić wokół tego tematu, tylko spontanicznie przestać palić. Czy to skuteczne rozwiązanie? Może jednak lepiej spokojnie zaplanować ten proces?

Jest wiele osób, które twierdzą, że udało im się rzucić palenie z dnia na dzień i uważają, że to najlepszy sposób. Pytanie, jak długo pozostaną niepalącymi? Osobiście uważam, że nieprzemyślane i spontaniczne rozstanie z papierosem kończy się często powrotem do nałogu. Dlaczego? Bo wyrzuciliśmy papierosy  z naszych ust, ale nie z głowy.

Nie dla wszystkich dobre jest odstawianie papierosów pod wpływem chwilowego impulsu czyli  na zasadzie ”Rzucam od teraz i już ”. Jeśli kilka razy próbowałeś odstawić palenie szybko i od zaraz, lecz nie osiągnąłeś celu, to ten sposób nie jest zdecydowanie dla Ciebie. Nie tędy droga.

Bo z doświadczeń trzeba przede wszystkim wyciągnąć wnioski. Jeśli jakaś metoda się nie sprawdza, to nie należy jej wałkować. Nie ma rezultatu = coś jest nie tak, trzeba wymyśleć inną taktykę. No, ale jaką? W tym wypadku najprościej przeciwną  do tej, którą się nie sprawdziła.

Spróbuj podejść do tematu na spokojnie. Daj sobie trochę czasu. Poznaj problem rzucania palenia od A do Z. Dowiedz się czegoś więcej na temat tego, co zrobić, aby skutecznie skończyć z paleniem. Bo, aby przestać palić, należy zrozumieć co się tak naprawdę ze mną dzieje.  Obserwuj siebie samego, swoje reakcje ,emocje  podczas palenia i wyciągają  z nich wnioski. Nastaw się mentalnie na to, że zrywasz  z nałogiem. Przygotuje swój umysł i ciało. Na Wypalarni znajdziesz wiele artykułów, które pozwolą Ci się właściwie przygotować do podjęcia tej decyzji.

W mojej opinii łatwiej rzucić palenie, kiedy przygotujemy się do tego.

Na końcu  pozostaje Ci  już tylko wyznaczyć  datę rozstania z papierosem i trzymać się postanowienia.

Autor Milena Sztypka