sport-ryzyko-raka-pluc
Sport to zdrowie

Jak zmniejszyć ryzyko raka płuc podczas ćwiczeń

oprawiona sprawność fizyczna może zmniejszyć ryzyko raka płuc zarówno u palaczy, jak i byłych palaczy. Pokazuje to badanie opublikowane w American Journal of Preventive Medicine we wrześniu 2019 r. i przedstawione w Reuters Health.

W badaniu wzięło udział prawie 2300 mężczyzn: 1600, którzy byli kiedyś palaczami, i 1377, którzy byli palaczami w trakcie badania.
Badacze mieli zmierzyć sprawność krążeniowo-oddechową uczestników. Oznacza to, jak łatwo mięśnie otrzymują tlen poprzez wysiłek fizyczny. Uczestnicy mieli biegać na bieżni, aby to zmierzyć, a testy na bieżni wykonano podczas badania.

Reuters pisze, że badacze ocenili następnie wydolność wysiłkową za pomocą standardowego pomiaru równoważnika metabolicznego (MET). Jest to urządzenie pomiarowe, które mówi coś o tym, ile energii zużywa ciało podczas aktywności fizycznej, mierzone względem stanu spoczynku.
Umiarkowana aktywność fizyczna jest definiowana jako aktywność wymagająca od trzech do sześciu razy więcej energii niż zapotrzebowanie na energię w spoczynku, tj. 3–6 MET.

Zobacz także: https://www.wypalarnia.com.pl/kalkulator-kalorii/

Korzyści z treningu.

W bieżącym badaniu uczestnicy byli obserwowani średnio przez prawie 12 lat. W tym okresie u 99 uczestników zdiagnozowano raka płuc, a 79 z nich zmarło na raka.

Dla osób, które paliły wcześniej, wyniki pokazały, że każdy wzrost 1-MET podczas testów na bieżni wiązał się z 13% niższym ryzykiem zachorowania na raka płuc. Umiarkowany do wysokiego poziom wydolności sercowo-oddechowej związany był z 51 do 77 procent niższym ryzykiem zachorowania na raka płuc.

Ale również uczestnicy, którzy palili w okresie badań, skorzystali ze szkolenia: każdy wzrost 1-MET podczas testów na bieżni wiązał się z 18% niższym ryzykiem śmierci z powodu raka. Podczas gdy umiarkowane do wysokich poziomy wydolności sercowo-oddechowej były związane z 84 – 85 procent niższym ryzykiem śmierci z powodu raka w tej grupie uczestników.

Kondycja zapewnia lepsze przeżycie.

Zarówno byli, jak i obecni palacze mogą znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania i śmierci na raka płuc, osiągając wyższą sprawność sercowo-oddechową.

Ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej do intensywnej intensywności, takie jak chodzenie, jogging, bieganie lub jazda na rowerze przez 20 do 30 minut trzy do pięciu razy w tygodniu, mogą poprawić kondycję.

Reuters pisze, że tytoń jest najważniejszym czynnikiem ryzyka rozwoju i umierania na raka płuc i istnieje jako czynnik ryzyka nawet do 90 procent diagnoz i ponad 80 procent zgonów.

Według badań poprawiona sprawność może zapobiec 11 procentom przypadków raka płuc u byłych palaczy i około 22 procentom zgonów z powodu raka u obecnych palaczy, u których rozwija się rak płuc. Badanie nie może udowodnić, że wydolność tlenowa może bezpośrednio zmniejszyć ryzyko zachorowania lub śmierci na raka płuc.