Sport to zdrowie

Poprawa zdrowia serca u początkujących maratończyków.

Początkujący maratończycy, którzy na przygotowaniach do maratonu spędzili pół roku mogą doświadczyć znacznego zmniejszenia sztywności tętnic, ciśnienia krwi oraz zmniejszonego ryzyka zawału serca i udaru mózgu.

Pokazuje to badanie opublikowane w Journal of American College of Cardiology1. Uczestnikami badania było 138 zdrowych osób, które po raz pierwszy uczestniczyły w Maratonie Londyńskim w 2016 lub 2017 r. Wszyscy oni byli początkującymi biegaczami z niewielkim doświadczeniem w tej dyscyplinie sportu.

W badaniu wzięli udział tylko zdrowi mężczyźni i kobiety, a średni wiek wynosił 37 lat. Okres treningowy poprzedzający maraton składał się z trzech ćwiczeń biegowych tygodniowo.

Zobacz także: https://www.wypalarnia.com.pl/kalkulator-kalorii/

Ciśnienie tętnicze.

Zanim uczestnicy rozpoczęli przygotowania do maratonu, badacze zmierzyli im ciśnienie aorty – głównej tętnicy, która przenosi krew z serca do ciała. Zwiększone ciśnienie przyczynia się do zwiększonego ryzyka powstawania chorób serca, udaru mózgu, a jednocześnie jest postrzegane jako oznaka starzenia się. Po ukończeniu maratonu uczestnicy zostali ponownie zbadani w ten sam sposób.

Kiedy uczestnicy zostali zbadani po okresie szkolenia przed kolejnym maratonem, naukowcy zauważyli znaczną poprawę ciśnienia krwi.

Tętnice zwykle sztywnieją z wiekiem, ale w tym badaniu naukowcy stwierdzili, że ćwiczenia fizyczne mogą to odwrócić lub ograniczyć. W podsumowaniu badania naukowcy piszą, że trening i ukończenie maratonu obniżyło ciśnienie krwi i sztywność aorty w stopniu równoważnym czteroletniemu zmniejszeniu wieku naczyniowego (biologicznego). Podkreślają, że dzieje się to przy względnie niskiej intensywności ćwiczeń i że największą poprawę zaobserwowano u uczestników, którzy byli najstarsi i najwolniejsi.

Nie dla wszystkich.

Jest to to interesujące badanie pokazujące wpływ ćwiczeń na ciśnienie krwi i funkcję tętnic. Fakt, że ćwiczenia aerobowe są korzystne w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym, nie jest niczym nowym. Wiadomo również, że sztywność tętnic przyczynia się do zwiększonego ryzyka powstania wysokiego ciśnienia krwi i chorób serca. To ćwiczenie aerobowe podczas przygotowania i trwania maratonu spowodowały zmniejszenie sztywności tętnic. Jak wspomniano, było 138 uczestników, którzy przygotowali się i ukończyli London Marathon. Do badania przewidziano znacznie więcej osób, ale tylko 58 procent ukończyło szkolenie i maraton. Może to oznaczać, że bieganie w maratonie nie jest dla wszystkich. Ale inne formy ćwiczeń, takie jak jazda na rowerze, pływanie lub chodzenie, mogą być równie dobre, jak bieganie.

Pytanie więc, co ta zmiana może wnieść do zdrowia serca w dłuższej perspektywie. Pomimo pozytywnych wyników zmniejszonej sztywności aorty, nie jest pewne, co to oznacza dla chorób sercowo-naczyniowych i długoterminowego ryzyka choroby. Wydaje się jednak, że ćwiczenia mają minimalny wpływ na pierwszą część aorty, gdzie krew opuszcza serce i nie jest jasne, co to będzie oznaczać dla naszego zdrowia.